Monday, February 21, 2011

Social modelling.. Kebenaran yg ada pada Manusia..

Social Modelling..
Satu kajian dari barat(barat lg) membuktikan daya pengaruh dari manusia lain dan sifat manusia yg suka mengikut orang lain adalh perkara yg sgt jelas dan dilakukan dalam aktiviti seharian..

Dalam tidak kita sedari, kita selalu mempengaruhi dan dipengaruhi,,.. Kebanyakkan manusia nie, suka ikut org..
mcm tu lah dunia fesyen di barat di putar2..
1.Mereka menggunakan alam sebagai ejen untuk mempengaruhi orang ramai. Contoh, di musim sejuk, orang ramai akan memerlukan pakaian yg tebal2.. Then, alam telah mmpengaruhi kita.
2.Kuasa pengaruh artis..  Artis adalah antara golongan yg berpengaruh dalam abad ini. Mereka menjadi ikutan dan sumber inspirasi kebanyakkan orang awam.. Jadik, dunia fesyen memperalatkan artis untuk memanipulasi manusia agar mengikut fesyen yg mereka tetapkan..
3.Kuasa affirmasi dan kuasa promosi,,.. Mereka mengulang perkara yg sama sehingga kita terpukau dan terpengaruh..



          Apakah itu social modelling wahai saudaraku?? 
Ehem2!!   sebenarnya social modelling itu adalah satu istilah yg telah di beri berdasarkan kajian yg telah dibuat..
satu kajian di buat di kawasan paling sesak dalam  dunia, wall street..  seorang lelaki yg memakai pakaian yg attracted telah berpura2 memandang ke atas dan melihat bgunan tinggi.. dia berpura2 ade org yg melihat..
Then, actually ade camera yg diletakkan pada suatu sudut..
lama- kelamaan, semakin ramai org yg terpengaruh dengan lelaki tersebut.. dan kelihatan hampir 90 percent org lihat lelaki tu mendongak ke tempat yg sama..
 Yeah! ini adalah curiousity.. But dont let it lead you...

Some great people said, sometimes the curiousity will bring you to the doom.. drive your curiousity with the knowledge, it will drive you to the awareness,,..

1 comment: